Последни публикации

Как да вляза по-бързо под кожата на шефа? (част втора)

Да, …. това е въпрос изключително спорен и противоречив. Съществуват различни мнения: абсолютно невъзможно, частично възможно, напълно възможно. „Епсилон” смята, че правилният отговор се намира някъде по „отсечката между гарите Частично възможно и Напълно възможно”.  А дали „вашият влак ще спре на едната или другата гара” или между двете зависи от уменията, издръжливостта и последователността  на „машиниста”. Добрият машинист /при благоприятни обективни условия, разбира се/ докарва влака до крайната точка на неговата дестинация …..

И така, днес „Епсилон” ще ви даде някои простички, доказали се на практика съвети, които бихи ви помогнали в овладяването на този Талант.

  1. Уточнете още в началото начина на работа на шефа. Не мислете, че ако предишният ви шеф правеше така, така ще се прави и при тоя. Всеки шеф си има свои изградени правила за работа и не обича да ги променя често и драстично.
  2. Не се държете с шефа си фамилиарно. Шефът си е шеф.  И макар да огласява, че обича подчинените му да  му говорят на малко име и да се отнасят към него като към обикновен колега, това не е така. Тези, които му се правят на много близки, са за него /на подсъзнателно ниво/ конкурентите за неговото място. По-мили са му тези, които спазват йерархията.
  3. Спазвайте йерархията обаче разумно и гъвкаво, а не сляпо и „до дупка”, защото това води понякога до смешни ситуации, които биха могли да уронят индиректно имиджа на шефа. Пример от практиката на „Епсилон” – група директори и заместник – директори на чуждестранни фирма се подреждат за снимка след края на важен форум. Фотографът моли тези, които са отпред, да клекнат. Изведнъж  единият от зам.-директорите се спуска към директора си, който тъкмо се гласи да клекне, и се развиква с пълен глас „Шефе, Вие не бива да клякате, Вие сте директор!” Всички присъстващи прихват в смях и …. въпросният шеф се вбесява, вместо да е доволен от репликата на заместника си.
  4. Не ходете за всяко нещо да питате шефа! Това, обратно на много мнения, дразни шефа. За него това не е проява на лоялност, както някои си мислят, а доказателство за некадърност. А освен това го натоварвате с всякакви подробности и дреболии и му губите време, което и така едва му стига.
  5. Демонстрирайте готовност да помогнете на колегата от отдела, който закъснява със задачата си,  или  на колегите от другия отдел, с които работите по общ проект. Грешка е, ако отидете при шефа да му „снесете”, че те закъсняват с проекта. Е, само ще го ядосате …… По-добре поемете част от работата и докладвайте после, че сте се включили доброволно с помощта си.
  6. Не се правете на големи „Работяги”.  Знаете приказката „Прекаленият Светец и Боге не е мил”. Ако оставате след работа често или идвате през уикендите да работите допълнително по ваша инициатива, той си мисли „Ей, тоя много се натяга! Сигурно мечтае за моето място.” или „Ами да, като през работно време дреме, сега си доработва!”
  7. Хвалете шефа искрено, навреме и по конкретен повод и не ……. често! Шефът обикновено е добър психолог /това се дължи на опита му от работа с хора/ и през „невидимия му филтър” не преминават всички тези фалшиви ласкателства и подмазвачества, с които някои кариеристи го засипват в старанията си за признание. Ефектът, повярвайте на „Епсилон”,  е обратен!  Вместо да ръсите наляво и надясно „Ей, шефе, ти си велик!”, по-добре е при конкретен повод  и навреме да отбележите, например,  „Във Вашия последен доклад видях много оригинално предложение за справяне с проблема за ………. Как досега не сме се сетили?!”
  8. Информирайте шефа си за всичко важно, свързано с работата, и при спазване на т. 1., а не за всичко! Има разлика между всичко важно и всичко и тя трябва да се усеща и спазва.
  9. По дипломатичен начин уведомявайте шефа за вашия принос за успешни задачи, но пак повтарям – ди-пло-ма-тич-но.
  10. При допускане на грешка, признайте си сам и веднага, вместо да чакате бурята да се разрази, и да излезете лъжец и страхливец. Защото много лесно се лепва такова определение, но …… изключително трудно, в някои случаи и невъзможно, е да се снеме от конкретния човек.
  11. При евентуални грешки, свързани с начисляване на заплата, бонус и др. в повече, информирайте веднага шефа. Защото в някои фирми това е начин да се провери лоялността на служителя. Примерно, вместо един ваучер за Коледа, в плика намирате  2 ……..  И ако си замълчите, изводът е ясен.
  12. Открийте какво е хобито на шефа и при удобен случай говорете с него на тази тема. Например, по време на командировка пътувате заедно и можете да покажете искрен интерес към хобито му – събиране на стари пощенски марки. Това страшно ще му се хареса. Така се нареждате заедно в един невидим отбор, а това създава чувство на съпринадлежност и единомислие.
  13. При някакъв пробем и напрежение опитайте се да го разведрите, например със съвети, готовност за подкрепа, виц, приятна история и др. И той е човек и като такъв има своите проблеми, страхове, притеснения. Но това трябва да става също с перфектния усет за време,  място и степен на намеса.
  14. Не забравяйте да го поздравите при лични поводи – рожден ден, имен ден, успешно дипломиране на сина и др. Не залитайте по посока на подаръци, освен ако се организирате екипно за общ подарък. Ако подаръкът е индивидуален, това ще му създаде неудобство, освен ако е нещо много малко и символично, например,  малко албумче със снимки от последния фирмен пикник.

И накрая, виждате, че да притежаваш и прилагаш този талант е като пързаляне с кънки върху неравен лед. Там, където ледът е дебел, можеш да направиш някой ефектен пирует и да впечатлиш силно околните. Но там, където ледът е тънък  и не успееш да го прецениш навреме, ще получиш не студен душ, а ледена баня!

И така, на добър час!

 

Leave a Reply

Последни публикации